درمان لثه کرج در کلینیک دندانپزشکی فردا

درمان لثه

بیشتر افراد احتمال دارد در طول زندگی خود دچار بیماری‌ لثه و یا دیگر عوارض آن شوند و یا یکی از نزدیکان خود را ببینند که از آن رنج می‌برد. عدم درمان لثه می‌تواند منجر به خطرهای بزرگ شود و یا سلامت دهان و دندان را به خطر بیندازد. بنابراین باید بیماری‌های ایجاد شده لثه را جدی بگیرید و آن را درمان کنید تا منجر به مشکلات حادتر نشود. چه چیزی می‌تواند بیماری‌های مربوط به لثه را به وجود بیاورد؟ چگونه می‌توان از ایجاد آن جلوگیری و یا درمان کرد؟ مراجعه به یک کلینیک مجهز و با متخصصین ماهر و با تجربه می‌تواند شما را در این راستا کمک و راهنمایی نماید.

بیماری لثه چیست؟

عفونت باکتریایی از جمله بیماری‌های لثه است که می‌تواند باعث التهاب لثه‌ها شود. بیماری لثه اگر قبل از پیشرفته شدن درمان نشود منجر به بسیاری از عفونت‌ها و بیماری‌های خطرناک‌تر خواهد شد. پریودنتیت از شایع‌ترین بیماری لثه به شمار می‌رود که به مرور زمان دندان‌ها را از بین می‌برد. بیماری لثه در صورت پیشرفت کردن می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها و لثه شود و یا بسیاری از بیماری‌های دیگر را شدید کند. استخوان‌های اطراف دندان با تشکیل جرم و پلاک در بین لثه و دندان ضعیف شده و کم کم آن را از بین خواهد برد.

بیماری لثه را جدی بگیرید زیرا کسانی که در مراحل مقدماتی هستند می‌توانند با رعایت بهداشت دهان و دندان و یک درمان ساده با آن مقابله کنند. در حالی که در صورت عدم مراقبت و مراجعه به دندانپزشک بیماری اوج گرفته و گاهی صدمات جبران ناپذیری را ایجاد می‌نمایند. نهایتاً بیماری لثه می‌تواند سبب از دست دادن دندان شود، بنابراین پیشگیری و یا درمان در مراحل ابتدایی موثرترین و بهترین راه خواهد بود. بیماری لثه فرد را دچار خونریزی لثه می‌کند و لثه‌ها متورم و ملتهب می‌شود. بوی بد دهان از دیگر عوارضی است که بیماری لثه ایجاد کرده و حس ناخوشایندی به فرد می‌دهد.

انواع بیماری لثه

بیماری لثه می تواند به دلایل مختلفی از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد ایجاد شود. درمان آن در مراحل ابتدایی بسیار ساده‌تر و کم عوارض‌تر از زمانی است که بیماری‌های جدی‌تری را به وجود بیاورد. حال شما را با برخی از بیماری‌های لثه آشنا می کنیم تا در صورت مواجه شدن با علائم آن به دندانپزشک مراجعه نمایید.

1-min

تیره و سیاه شدن سطح لثه

سیگار کشیدن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف برخی از داروها و… می‌توانند از جمله دلایل تغییرات رنگ لثه و سیاه شدن آن باشند. لثه‌ها یک بافت مستحکم و متراکمی دارد و وظیفه نگهداری و مراقبت از دندان‌ها را بر عهده دارد. تغییر رنگ لثه می‌تواند در برخی موارد کاملاً طبیعی و نشان از بیماری خاصی نباشد اما بیشتر مواقع یکی از علائم بیماری لثه محسوب می‌شود. اگر بیماری‌های لثه از جمله لثه سیاه درمان نشود می‌تواند برای بدن و سلامت دندان مضر باشد. لیزر درمانی، جراحی لثه و… راه‌های درمانی برای لثه سیاه هستند.

بیماری پریودنتال

عفونت شدید لثه و استخوان می‌تواند باعث التهاب لثه و در نهایت بیماری پریودنتال شود. خونریزی و متورم و قرمز شدن لثه‌ها از نشانه‌های بارز این بیماری است که از آلوده شدن لثه با باکتری ایجاد خواهد شد. پریودنتال می‌تواند در صورت پیشرفته شدن و عدم درمان دندان‌ها را از بین ببرد. بیماری پریودنتال در دو گروه Periodontitis و Gingivitis جای دارد که گروه اول باعث التهاب استخوان و بافت دندان و گروه دوم باعث التهاب لثه در گردن دندان می‌شود. بهتر است تا زمانی که بیماری در حالت خفیف و ضعیف شده خود به سر می‌برد آن را درمان کنید و یا از روش‌های خانگی استفاده نمایید.

2-min

بیماری آبسه دندان

غده‌ای چرکی و عفونی در اطراف ریشه دندان ایجاد می‌شود که به آن آبسه می‌گویند. آبسه دندان از پوسیده شدن سطح دندان شروع شده و می‌تواند به عاج و مینای دندان نیز رسیده و به آن‌ها آسیب بزند. استفاده از آنتی‌بیوتیک، جراحی کانال ریشه دندان، کشیدن دندان و… می‌تواند راه‌هایی برای درمان آبسه باشند.

سفید شدن بافت لثه

رنگ طبیعی و نرمال لثه‌های شما در صورتی که هیچ گونه بیماری نداشته باشد به شکل صورتی و کاملاً پایدار است. بیماری لثه گاهی اوقات می‌تواند باعث ایجاد زخم و التهاب و سفید شدن آن شود که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند یک عامل مهم تلقی شود. بنابراین نمی‌توان به طور قطع دلیل بیماری سفید شدن لثه را بیان کرد در نتیجه درمان آن هم متفاوت خواهد بود. کم خونی می‌تواند یک علت شایع سفید شدن لثه‌ها باشد. مصرف مکمل‌های غذایی مفید و حاوی مولتی ویتامین‌ها و رژیم غذایی مناسب می‌تواند در درمان سفیدی لثه کمک‌کننده باشد.

لوکوپلاکیا

پوشش دهان و زبان و تشکیل لکه‌های سفید روی لثه‌ها از نشانه‌های بیماری لوکوپلاکیا هستند. سیگار کشیدن می‌تواند از جمله محرک‌هایی باشد که باعث تحریک و ایجاد لوکوپلاکی شود. اگر لکه‌های سفید خاص بیماری نباشد به راحتی با کمترین درمان قابل رفع خواهد بود اما اگر بیماری لوکوپلاکی باشد پیشرفت آن سرطان دهان را به وجود می‌آورد.

بیماری عقب رفتگی لثه ها (پسروی لثه)

ریشه دندان بر اثر بیماری عقب افتادگی لثه‌ها در معرض نور قرار می‌گیرد که این بیماری با بالا رفتن سن و به عقب رانده شدن لثه‌ها به صورت آهسته ایجاد می‌شود. بنابراین در این صورت پوسیدگی دندان و احتمال از دست دادن دندان ها زیاد است. همچنین دندان‌های پوسیده در آخر منجر به بیماری‌هایی همچون عفونت شده و از بین خواهد رفت. پیشگیری با رعایت بهداشت فردی دهان و دندان بهترین راه برای مواجه نشدن با بیماری عقب افتادگی لثه است اما در صورت منجر شدن به آن نیز می‌توان آن را درمان کرد.

3-min

لمینت دندان