پزشکان متخصص را از کلینیک فردا بخواهید
کرج - طالقانی جنوبی
طبقه فوقانی بانک سرمایه
پشتیبانی 24/7
02632753000
شنبه تا پنجشنبه: 9.00 - 21.00
ارتودنسی متحرک کرج در کلینیک دندانپزشکی فردا

ارتودنسی متحرک دندان

آیا تاکنون برای شما پیش آمده که به دلیل عقب یا جلو بودن فک و کجی دندان‌های خود از لبخند زدن در حضور دیگران پرهیز کنید؟ به نظر شما برای رسیدن به دندان‌هایی صاف، یکدست و هماهنگ باید به سراغ چه درمانی رفت؟ برای داشتن لبخندی زیبا و جذاب، نیاز به دندان‌های مرتب و هماهنگ است. از این رو برای کسانی که به زیبایی خود اهمیت می‌دهند تحمل داشتن دندان‌هایی کج و نامرتب بسیار دشوار خواهد بود و جهت منظم نمودن آن‌ها به راه‌های مختلف درمانی روی می‌آورند. ارتودنسی یکی از رایج‌ترین درمان‌هایی به حساب می‌آید که برای مرتب کردن و از بین بردن فاصله بین دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حوزه دندانپزشکی ارتودنسی به دو دسته ارتودنسی ثابت و متحرک تقسیم‌ می‌شود و بسته به میزان مشکل بیمار و تشخیص دندانپزشک تجویز می‌گردند. با استفاده ارتودنسی متحرک می‌توان در مدت زمان کوتاهی به لبخندی زیبا دست یافت.

چرا درمان ارتودنسی متحرک اهمیت دارد؟

اگر تاکنون در آینه به دندان‌های خود نگریسته باشید، قطعا متوجه کج یا عقب و جلوزدگی یا فاصله میان آن‌ها شده‌اید. از آنجایی که داشتن دندان‌هایی به این صورت ممکن است که در هنگام خوردن غذا بسیاری از مواد در بین دندان‌ها مانده و تمیز کردن را با مشکل مواجه سازند؛ بنابراین باکتری‌ها در دندان‌ها شروع به فعالیت کرده و پوسیدگی و عفونت لثه را به همراه خواهند داشت.

همچنین کارهایی مانند جویدن غذا یا ادای درست کلمات هنگامی امکان‌پذیر است که تمامی دندان‌های شما در جایگاه درست خود قرار داشته باشند. علاوه بر این داشتن دندان‌های کج و نامرتب سبب می‌گردد تا با هر بار جویدن غذا فشار بسیاری بر دندان‌ها و فک وارد شده که این خود موجب ایجاد ترک‌های ریز یا ساییدگی می‌شود. از این رو برای درمان این قبیل مشکلات، دندانپزشک با انجام بررسی‌های لازم درمان ارتودنسی را به شما پیشنهاد می‌دهد تا در کنار رفع مشکلات دندانی، از مزایای داشتن دندان‌های صاف و مرتب بهره‌مند شوید.

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک چیست و چه تفاوتی با ارتودنسی ثابت دارد؟

به طور کلی به تمامی ابزارهایی که سبب می‌گردند تا دندان‌ها مرتب و منظم شوند، دستگاه ارتودنسی می‌گویند؛ اما در این میان برخی از دستگاه‌ها ثابت و برخی دیگر متحرک هستند که متخصصین کلینیک دندانپزشکی فردا ارتودنسی‌های ثابت را برای درمان مشکلات اساسی و پیچیده و ارتودنسی‌های متحرک را برای درمان مشکلات جزئی دندان و فک پیشنهاد می‌دهند.

در ارتودنسی‌ متحرک از آنجایی که براکت به دندان نمی‌چسبد؛ بنابراین می‌توانید به راحتی در موقعیت‌های خاص یا هنگامی که در حال خوردن غذا هستید، آن‌ها را از دهان خود خارج نموده و پس از اتمام آن کار در جای خود قرار دهید. برای آشنایی بیشتر با ارتودنسی‌های متحرک لازم است بدانید که دستگاه‌های مورد استفاده در این روش از صفحات پلاستیکی شکل یا همان آکریلیک ساخته شده که به واسطه سیم‌های تعبیه شده در کناره‌های آن و متصل شدن به دندان‌ها، ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌های دندان را به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن درمان می‌کنند.

ارتودنسی متحرک مناسب چه افرادی است؟

ارتودنسی‌های متحرک بیشتر برای دندان‌هایی استفاده می‌شوند که دارای مشکلات و ناهنجاری‌های جزئی تا متوسط هستند و هرگز برای مشکلات و ناهنجاری‌های پیچیده و جدی مناسب نخواهند بود. موارد استفاده ارتودنسی‌های متحرک عبارتند از:

  • درمان فاصله میان دندان‌ها
  • درمان جلوزدگی یا عقب ‌ماندگی فک‌ها یا باریک و کوچک بودن آن‌ها
  • درمان کج و نامرتب بودن دندان‌ها
  • هنگامی که بخشی از دندان‌ها یا همه آن‌ها در زیر لثه باقی مانده باشد.

  • بهبود شلوغی و فشردگی دندان‌ها که موجب نامتقارن شدن لبخند می‌شود.

ابزارهای ارتودنسی متحرک

هنگامی که برای برطرف نمودن مشکلات فک و دندان‌های خود به کلینیک فردا در کرج مراجعه نمایید؛ در ابتدا دندانپزشکی متخصص وضعیت دندان‌های شما را بررسی کرده و تشخیص می‌دهد که آیا ارتودنسی متحرک برای شما مناسب است یا خیر. سپس با توجه به شرایط کنونی شما یکی از انواع ارتودنسی متحرک را استفاده می‌کنند تا بتوانند به راحتی مشکلات دندانی شما را برطرف نمایند. انواع مختلف پلاک‌های ارتودنسی متحرک به شرح زیر هستند:

الاینر اینویزلاین

در صورتی که دندانپزشک پس از بررسی وضعیت دندان‌های شما روش درمانی ارتودنسی متحرک پنهان را پیشنهاد دهد؛ پلاکی نامرئی یا الاینری شفاف که حالت شیشه‌ای داشته را روی دندان‌های شما قرار خواهد داد که به دلیل بی‌رنگ بودن، از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردار است. این دستگاه که به اصطلاح ارتودنسی بدون سیم نیز نامیده می‌شود به مرور زمان دندان‌های شما را صاف و منظم خواهد کرد.

ابزار فانکشنال ارتودنسی

اگر نگران کج شدن یا نامنظم درآمدن دندان‌های خود به دلیل برخورداری از فکی کوچک هستید، با وجود پلاک فانکشنال این مشکل برطرف خواهد شد. به این صورت که دندانپزشکان به جای کشیدن دندان‌ها از پلاک فانکشنال استفاده می‌کنند که می‌تواند علاوه بر صاف کردن دندان‌ها به دلیل فشار وارد آمده به فک، سبب حرکت استخوان‌ها شده و فضای فک را گسترش دهد.

ریتینر ارتودنسی

اگر به تازگی ارتودنسی ثابت انجام داده باشید دندانپزشک استفاده از ریتینر را برای شما ضروری می‌داند؛ چرا که این ابزار نوعی نگهدارنده به شمار می‌رود که از نامرتب شدن مجدد دندان‌ها جلوگیری می‌کند. این ابزار ارتودنسی نیز خود به دسته های ریتینر هاولی و ریتینر شفاف تقسیم‌ می‌گردد.

مزایای ارتودنسی متحرک

بدون شک آن چه موجب گشته ارتودنسی متحرک طرفداران بسیاری داشته باشد مزایای متفاوت آن است که عبارتند از:

  • امکان خارج کردن از دهان در هنگام صرف غذا یا مکان‌هایی که تمایلی به نمایان شدن ارتودنسی دندان‌های خود ندارید.
  • برطرف‌کننده مشکلات جزئی تا متوسط
  • کمک به رشد بهتر استخوان فک
  • کوتاه‌تر بودن دوره درمان و زمان آماده‌ سازی، نصب و جلسات ویزیت نسبت به ارتودنسی ثابت
  • هزینه به مراتب کمتر نسبت به دیگر روش‌های ارتودنسی
  • مناسب برای افرادی که در سنین رشد هستند.
  • تنظیمی آسان به واسطه خم کردن سیم‌ها یا بریدن پایه آکریلیک
  • وارد آمدن حداقل آسیب به دندان‌ها
  • امکان تمیز کردن آسان دندان‌ها و ابزار ارتودنسی
  • عدم ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها برخلاف ارتودنسی‌های ثابت
  • عدم نمایان شدن براکت‌ها هنگام خندیدن به دلیل بهره‌مندی از مزیت نامرئی
  • مشاهده تغییرات در مدت بسیار کوتاهی نسبت به ارتودنسی ثابت
تخصص ها

تخصص های کلینیک فردا

ما اصل پزشکی خانوادگی را معرفی کرده ایم ، به این معنی که پزشک خانواده اکثر درخواست های پزشکی را بر عهده خواهد داشت ، با متخصصانی که فقط در صورت لزوم درگیر آن هستند.

جراحی لثه

آلوئولوپلاستی

ارتودنسی دندان

جراحی فک و صورت

بلیچینگ دندان

کامپوزیت دندان

لمینت دندان

اصلاح طرح لبخند

دندانپزشکی اطفال

پروتز دندان

error: Alert: Content is protected !!