افزایش طول تاج دندان کرج در کلینیک دندانپزشکی فردا

افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان نوعی جراحی ساده است که برای درمان بعضی از نقایص بافت لثه و دندان انجام می‌شود. دندان و لثه دو عامل مهم در زیبایی لبخند و سلامت دهان هستند که این دو مورد طبق تناسب‌های استاندارد در کنار یکدیگر ظاهر می‌شوند. اگر شما هم حین لبخند تاج دندانتان کمتر از حد نمایان شود، می‌بایست از روش درمانی افزایش طول تاج دندان استفاده نمایید. در این روش قسمتی از لثه برداشته می‌شود تا تاج دندان بیشتر دیده شود.

افزایش طول تاج دندان چیست؟

جراحی شما زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که دوران نقاهت را با توجه به توصیه‌های دندانپزشک و اصولی پشت‌سر گذاشته باشید. به همین جهت مراقبت‌های لازم پس از جراحی افزایش طول تاج دندان اهمیت زیادی برای یک فرآیند درمانی دارد. یکی از موارد مهمی که دندانپزشک به شما توصیه می‌کند استفاده از دهن‌شویه‌های حاوی کلرهگزیدین است؛ این دهان‌شویه با حفظ بهداشت دهان و دندان به بهبود بافت آسیب‌دیده لثه کمک می‌کند و مانع از بروز عفونت می‌شود. بی‌حسی بافت پس از جراحی از بین می‌رود و احساس درد شدید برای بیمار آزاردهنده خواهد بود. دندانپزشک برای کاهش دردهای ناشی از آسیب به بافت لثه، داروهای تسکین‌دهنده مانند مسکن‌ها را تجویز می‌کند. این مسکن‌ها معمولاً شامل استامینوفن، ایبوپروفن، تایلنول و... می‌شوند. پس از جراحی افزایش طول تاج دندان، خوردن غذاهای سفت یا داغ ممنوع است. این غذاها می‌توانند زخم را تحریک کنند و مانع از بهبودی آن شوند. قسمتی که از لثه شما که دندانپزشک آن را برش‌داده است پس از مراحل درمان، دچار التهاب و تورم می‌شود. کمپرس سرد بهترین راه کنترل درد ناشی از التهابات زخم است؛ همچنین این وسیله می‌تواند در روند بهبود التهاب نیز کمک کند. زخم لثه حساس است و اعمالی مانند مسواک‌زدن آن را تحریک می‌نماید. خوردن غذاهای گرم همان‌قدر مضر هستند که غذاهای سرد برای زخم حاصل از جراحی خطرناکند؛ در روز اول خوردن غذاهای نرم و آبکی مانند سوپ، روند ترمیم لثه را تسریع می‌نماید. فشاردادن و جویدن غذا، لثه را حساس می‌کند و نوشیدن مایعات مفید، پس از جراحی لیفت لثه توصیه می‌شود. تعویض پانسمان تا دو هفته اول مهم است و باید نسبت به آن حساس باشید. نوشیدن الکل و مصرف دخانیاتی مانند سیگار تأثیر منفی در بهبود زخم شما می‌گذارد و تا زمان بهبودی کامل از مصرف آن‌ها امتناع نمایید.

با افزایش طول تاج دندان اعتمادبه‌نفس شما چند برابر می‌شود. این روش زیبایی لبخند را تضمین می‌کند. بافت اضافی لثه که روی تاج دندان‌های جلویی شما را گرفته است باعث بروز مشکلات مربوط به لثه می‌شود. در این شرایط بهترین روش کوتاه ‌کردن بافت لثه با جراحی طول تاج دندان است. این روش درمانی، یک لبخند زیبا برای بیمار فراهم می‌آورد. این جراحی از نوع جراحی‌های ترمیمی است و عوارض خاصی برای شما نخواهد داشت. لبخند لثه‌ای به جز انحصار زیبایی، سلامت دهان را به‌خطر می‌اندازد و در نهایت شامل از دست‌دادن دندان‌ها می‌شود.

تمیز کردن تاج دندان‌هایی که زیر لثه قرار دارند برای شما غیرممکن است و باعث آسیب‌دیدگی و پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد. برخی افراد که دچار این عارضه هستند حتی با رسیدگی مداوم به سلامت دهان و دندان‌ها هم نمی‌توانند از آسیب آن جلوگیری نمایند. دندان‌هایی که زیر بافت زیادی از لثه پنهان شده‌اند پس از مدتی لق می‌شوند. در پی این لق ‌شدن دندان‌ها، احتمال از دست‌دادن آن‌ها بسیار زیاد خواهد شد. پس مشکل لبخند لثه‌ای خود را جدی بگیرید و می‌توانید در زمان مناسب نسبت به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی فردا در کرج اقدام نمایید.

هدف از افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان، به عنوان یکی از روش‌های درمانی دندانپزشکی، بسیار مهم و حیاتی است. طول تاج دندان، به معنای قسمتی از دندان که بین خط لثه و نقطه تماس با دندان مجاور قرار دارد، می‌باشد. برای افزایش طول تاج دندان، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. با انجام این روش‌ها، علاوه بر بهبود شکل دندان، فضای بیشتری برای قرار گیری  پروتزهای دندانی فراهم می‌شود. هدف اصلی افزایش طول تاج دندان، بهبود عملکرد دندان، اصلاح طرح لبخند و جلوگیری از احتمال بروز عوارض مختلفی مانند التهاب لثه و تسکین ناگواری‌های دردناک است.

مراحل افزایش طول تاج دندان

پس از مراجعه به کلینیک‌ دندانپزشکی و معاینه، دندانپزشک جراحی افزایش طول تاج دندان را به شما توصیه می‌کند. در عمل جراحی، بافت مورد نظر توسط وی بی‌حس می‌شود. این بی‌حسی باعث شده تا شما حین عمل هیچ دردی را احساس نکنید. پس از بی‌حسی دندان، دندانپزشک قسمت‌های اضافی لثه را با ابزار مخصوص خود برش می‌دهد. این برش تا جایی ادامه دارد که دسترسی به استخوان وجود داشته باشد. حجم اضافی لثه که در جراحی افزایش طول تاج دندان برداشته می‌شود، متفاوت است و به نوع مشکل شما بستگی دارد.

قسمتی که در مرحله برش از لثه جدا می‌شود پس از انجام جراحی، مجدداً روی دندان قرار می‌گیرد. دندانپزشک متخصص لثه را با بخیه روی دندان فیکس می‌کند. بیماری که جراحی را انجام‌ داده است باید نکات و توصیه‌های دندانپزشک را موبه‌مو اجرا کند؛ نکاتی مانند مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک که بهبود زخم لثه را تسریع می‌نمایند. افرادی که قصد درمان های زیبایی دندان را دارند، می‌توانند پس از بهبودی لثه برای این کار اقدام کنند.

مراقبت های لازم پس از جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی شما زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که دوران نقاهت را با توجه به توصیه‌های دندانپزشک و اصولی پشت‌سر گذاشته باشید. به همین جهت مراقبت‌های لازم پس از جراحی افزایش طول تاج دندان اهمیت زیادی برای یک فرآیند درمانی دارد. یکی از موارد مهمی که دندانپزشک به شما توصیه می‌کند استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی کلرهگزیدین است؛ این دهان‌شویه با حفظ بهداشت دهان و دندان به بهبود بافت آسیب‌دیده لثه کمک می‌کند و مانع از بروز عفونت می‌شود. بی‌حسی بافت پس از جراحی از بین می‌رود و احساس درد شدید برای بیمار آزاردهنده خواهد بود.

دندانپزشک برای کاهش دردهای ناشی از آسیب به بافت لثه، داروهای تسکین‌دهنده مانند مسکن‌ها را تجویز می‌کند. این مسکن‌ها معمولاً شامل استامینوفن، ایبوپروفن، تایلنول و… می‌شوند. پس از جراحی افزایش طول تاج دندان، خوردن غذاهای سفت یا داغ ممنوع است. این غذاها می‌توانند زخم را تحریک کنند و مانع از بهبودی آن شوند. قسمتی که از لثه شما که دندانپزشک آن را برش‌داده است پس از مراحل درمان، دچار التهاب و تورم می‌شود. کمپرس سرد بهترین راه کنترل درد ناشی از التهابات زخم است؛ همچنین این وسیله می‌تواند در روند بهبود التهاب نیز کمک کند.

آیا افزایش طول تاج دندان خطرناک است؟

در عمل جراحی لیفت لثه یا افزایش طول تاج دندان، برشی که در بافت انجام می‌شود، می‌تواند ورود باکتری‌ها را به داخل بدن آسان نماید. باکتری‌هایی که می‌توانند به داخل بافت لثه وارد شوند باعث عفونت و التهاب قسمت‌های زخمی خواهند شد. خونریزی بلافاصله پس از جراحی یک امر طبیعی و نرمال است اما هرگاه بیش‌تر از چند روز ادامه داشته باشد، خطرناک خواهد بود. اگر اهل نوشیدن مایعات بسیار خنک و سرد هستید، باید آگاه باشید که این عادت برای بهبود زخم مضر است. البته پس از بهبودی کامل بافت لثه، نوشیدنی‌های خنک آسیبی به آن نمی‌رسانند.

از دست‌ دادن دندان یک اتفاق ناخوشایند است که برای همه ما رخ می‌دهد. اگر این مشکل برای شما به وجود آید می‌توانید با روش‌هایی مانند ایمپلنت، دندان جدیدی را جایگزین دندان از دست ‌رفته کنید. اگر جراحی افزایش طول تاج دندان را انجام‌ داده باشید، قطعا می‌دانید که این کار برای دندانپزشک دشوار خواهد بود. اغلب مشکلات و خطرات ناشی از جراحی لیفت لثه، پس از بهبودی کامل رفع می‌شوند. درمان کامل پس از 3 ماه صورت می‌گیرد. با رعایت مراقبت‌های لازم پس از عمل طول تاج دندان می‌توانید از تمام خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

مزایای افزایش طول تاج دندان

بهترین مزایای روش جراحی افزایش طول تاج دندان در ماندگاری آن به‌طور مادام‌العمر است. بسیاری از فرآیندهای دندانپزشکی احتیاج به ترمیم و انجام دوباره جراحی دارند؛ اما با یکبار لیفت لثه، می‌توانید تا آخر عمر در کنار بهداشت دهان، یک لبخند زیبا داشته باشید. اصلاح خط لبخند به متقارن ‌شدن ظاهر دندان‌ها کمک شایانی می‌کند. لیفت لثه علاوه بر افزایش اعتماد به نفس و اصلاح ظاهر لبخند بیمار، از برخی بیماری های مربوط به لثه هم جلوگیری میکند. تمام مراحل عمل افزایش طول تاج دندان در 30 دقیقه الی یک ساعت به ‌اتمام می‌رسد.

کاندیدای مناسب افزایش طول تاج دندان

شاید شما هم استفاده از روش افزایش طول تاج دندان را برای خود مناسب بدانید؛ اما آیا واقعاً جراحی لیفت لثه برای شما مناسب است؟ آیا انجام این عمل برای شما مشکلی به وجود نمی‌آورد؟ پاسخ به این سؤالات این است که جراحی لیفت لثه برای همه توصیه نمی‌شود. برای افرادی که قصد روکش‌کردن دندان‌هایشان را دارند، الزامی در افزایش طول تاج دندان وجود ندارد. تنها افرادی می‌توانند قبل از روکش دندان از این جراحی استفاده نمایند که دندانپزشک شرایط آن‌ها را برای جراحی تأیید کرده باشد.

اگر شخصی دارای شکستگی دندان در زیر خط لثه یا پایین تر باشد میتواند گزینه مناسبی برای این درمان باشد.  اگر شما هم جزو افرادی هستید که مسواک‌زدن و کشیدن نخ‌دندان به دلیل بافت اضافی لثه برایشان دشوار است، می‌توانید یکی از کاندیدای لیفت لثه باشید.

لمینت دندان